تاثیر نوسانات ارزی بر فعالیت صنعت حمل و نقل کشور

مدیرعامل شرکت شاهوترابرپارس با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل تأثیرگذار بر بحث صادرات، واردات و ترانزیت کالا است، گفت: دولت هر چه قانونمندانه تر در زمینه صادرات، واردات و ترانزیت عمل کند، باعث شکوفایی و تخصصی شدن امور می شود.

به گزارش پایگاه خبری گشت و گذار نیوز: سعید صیادی، مدیرعامل شرکت شاهوترابرپارس با اشاره به نوسانات ارزی طی چند ماه اخیر و چالش های ایجاد شده در مجموعه های حمل و نقل، اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل تأثیرگذار بر بحث صادرات، واردات و ترانزیت کالا است. عدم ثبات ارز، موجب ضرر مالی به شرکت ها، صادر کنندگان و واردکنندگان کالا می شود. به طور مثال هنگام انتقال یک محموله بار 6 هزار یورویی در هنگام بارگیری نرخ تبدیل یورو 50 هزار تومان، معادل ریالی 300 میلیون تومان است؛ اما هنگام تسویه به حمل کننده، راننده و کریر، با افزایش نرخ تبدیل به 60 هزار تومان، معادل ریالی آن 360 میلیون تومان می شود، یعنی 60 میلیون ضرر در یک محموله بار. نوسان ارز برای صادر کننده، واردکننده و راننده، تأثیر مالی سنگینی دارد؛ چون هنگام عقد قرارداد، مبلغی بابت انتقال کالا اخذ می شود و طرف مورد معامله در جریان نوسان قیمت ارز در کشور ما نیست.

وی در خصوص ماندگاری بخش خصوصی، گفت: اولویت مجموعه ما و همکاران منافع ملی و کشور است. در این راستا، برنامه پیش رو جهت سرمایه گذاری داخلی و خارجی و تجهیز ناوگان دریایی و جاده ای است. بنابراین نیازمند حمایت بیشتر دولت در راستای رفع مشکلات و کمک به شکوفایی اقتصادی و صنفی هستیم.

عضو کارگروه شرکت ‌های واردکننده کامیون انجمن سراسری شرکت‌ های حمل ‌و نقل بین ‌المللی ایران ادامه داد: ما در حوزه حمل و نقل نیازمند سرمایه گذاری در انبار، محوطه، لجستیک زمینی، ناوگان تخصصی مخصوصاً جاده‌ ای یخچالدار برای صادرات محصولات تره ‌بار، ماهی و میگو هستیم. با توجه به تحریم‌ های موجود در صورت موفقیت جهت جذب سرمایه ‌گذاری خارجی، ورود سرمایه باعث ایجاد امنیت روانی، اقتصادی، اجتماعی و همچنین اشتغال زایی می شود که در این زمینه حمایت دولت محترم را نیاز داریم.

صیادی با اشاره به کشورهای مقصد برای حمل بار دریایی و چالش های ارزی با این کشورها، اظهار کرد: اهمیت حمل و نقل دریایی در ایران با توجه به واردات و صادرات دریایی کشورمان و نزدیکی آن به آب ‌های آزاد نظیر خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر بسیار زیاد است. با وجود تحریم های ایران، بیشتر کشورهای دنیا از طریق دریایی چه به صورت مستقیم یا به صورت سوئیچ bl (تعویض بارنامه) مراودات تجاری دارند. متأسفانه انتقال ارز، یکی از چالش های دیگر ما در این حوزه است. برای حل این مشکل شرکت ها روش تهاتر را انتخاب کرده اند. با وجود چالش ها و مشکلات موجود، شرکت های حمل و نقل همچنان پرقدرت در حال فعالیت به نفع ایران هستند.

وی به بیان موارد دیگری در امر صادرات پرداخت و افزود: مورد بعدی عدم ارائه تسهیلات برای شرکت های قدیمی پر رکورد است. به عنوان نمونه هنگام بارگیری کالا از کشور ثالث، براساس پکینگ و اینویسی که توسط صاحب بار اعلام شده، به گمرک اظهار می شود. در صورت مغایرت حتی پنج درصد وزن پکینگ و اینویس، با وجود عدم اطلاع شرکت ترانزیت کننده به عنوان صادرکننده اسناد (داکیومنت)، که از داخل محوطه بارگیری و پلمب بی اطلاع است، جریمه سنگین بابت قاچاق کالا و ممنوعیت از فعالیت شرکت، تحمیل می شود. دولت باید تدبیری برای شرکت های قدیمی بیاندیشد و بداند این اتفاق به عمد نبوده و یا مسئله جاساز کردن مواد مخدر در محموله صادراتی، در کشورهای ترکیه، بلغارستان، آذربایجان و روسیه، ماشین حمل بار به مشکل می خورد. برای رفع این مشکل بازرسی، ایکس ری قبل از پلمپ گمرک یکی از مهمترین اقداماتی است که به آن نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت شاهوترابرپارس با بیان اینکه در كارگروه شركت‌ هاي واردكننده و کشنده های تبصره سه نوسازی ناوگان صنفي به اساسی ترین مشکلات این حوزه پرداخته ‌ایم، عنوان کرد: با همت اعضای انجمن، تلاش های خوبی انجام شده است. دولت باید به این نتیجه برسد که برای ارتقا و حل چالش ها و مشکلات موجود، بخش خصوصی نقشی کارآمد دارد و این بخش را باور کند. به عنوان مثال هنگام انتخاب وزیر راه، تصویب بخشنامه مرتبط با این حوزه و سایر موارد باید از فعالان حوزه حمل و نقل دعوت به عمل بیاید و از نظرات کارشناسانه آنها استفاده کنند، چرا که ما به صورت تخصصی در حوزه حمل و نقل بین المللی، کشتیرانی، ترانزیت، صادرات و واردات فعالیت می کنیم.

صیادی یکی از علل اصلی انبار شدن کامیون ها در گمرک را فرسودگی ناوگان جاده ‌ای دانست و گفت: بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای یکی از اصلی ترین نیازها و اولویت ها در حوزه حمل و نقل عمومی است، فرسودگی ناوگان جاده ‌ای به ویژه کامیون‌ ها علاوه بر افزایش میزان تصادفات جاده ‌ای زمینه ساز رشد آلاینده‌ های جوی می ‌شود. در سال گذشته به استناد قانون نوسازی ناوگان و به حکم دیوان عدالت اداری ماشین های بدون اسقاط پلاک گذاری شدند؛ ولی متأسفانه توسط سازمان های ذی صلاح ترک فعل صورت گرفت. در حال حاضر پنج هزار و 800 دستگاه کامیون، متوقف شده و هزینه های جانبی مانند انبارداری، اموال تملیکی و … به آن تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر خواب سرمایه (هزینه خواب سرمایه به ازای هر یک دستگاه ماشین انبار شده حدود 90 هزار یورو است)، مستهلک شدن ماشین، بیکار شدن عده زیادی راننده و نداشتن درآمد برای گذران زندگی آنها و … پیامدهای این اتفاق است. با یک حساب سرانگشتی با به کارگیری ناوگان جدید می توان سالانه به میزان 50 هزار دلار گازوئیل مصرفی کامیون های فرسوده را صادر کرد. علاوه بر صرفه جویی ریالی، امنیت جاده ها، حفظ محیط زیست و … از جمله نتایج مثبت این به کارگیری است.

مدیرعامل شرکت شاهوترابرپارس در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان شخصی که چندین سال در حوزه حمل و نقل، صادرات و واردات فعالیت می کند، از دولتمردان تقاضا دارم علاوه بر باور کردن بخش خصوصی آنها را حمایت کنند. از دید وطن پرستانه به بخش خصوصی حمل و نقل نگاه کنند و به فکر تسهیل کار باشند. همان طور که مستحضرید ما با چالش ها و معضلات فراوانی دست به گریبان هستیم. امیدوارم با حمایت دولت، ادارات مرتبط و همکاران محترم، بتوانیم در این حوزه موفق باشیم.