کد خبر : 3945
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 آذر 1397 - 10:28

جشنواره بین المللی اقوام تا سطح نمایشگاه و فروشگاه سقوط کرده است

جشنواره بین المللی اقوام تا سطح نمایشگاه و فروشگاه سقوط کرده است

گرگان- هرچند مسئولان گلستانی جشنواره اقوام را اقدامی موفق درجذب گردشگر می داننداما کارشناسان این گفته را ردکرده و معتقدند باگذشت ۱۲ دوره از جشنواره، آمارگردشگران به استان افزایشی نداشته است. گشت و گذار، گروه استان ها- الهام رئوفی فر: جشنواره اقوام سال ۸۴ با هدف نمایش آئین، رسوم و فرهنگ اقوام ایران زمین در

گرگان- هرچند مسئولان گلستانی جشنواره اقوام را اقدامی موفق درجذب گردشگر می داننداما کارشناسان این گفته را ردکرده و معتقدند باگذشت ۱۲ دوره از جشنواره، آمارگردشگران به استان افزایشی نداشته است.

گشت و گذار، گروه استان ها- الهام رئوفی فر: جشنواره اقوام سال ۸۴ با هدف نمایش آئین، رسوم و فرهنگ اقوام ایران زمین در استان گلستان کلید خورد، در ابتدا نفس برگزاری جشنواره معرفی آداب، رسوم و فرهنگ اقوام جای جای کشور در این برنامه بود که به گفته کارشناسان بعدها این جشنواره کارکرد اصلی خود را از دست داده و تبدیل به نمایشگاه و فروشگاهی از صنایع دستی و سوغات استان های مختلف شد.

به باور این کارشناسان با گذشت دوازده دوره از برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام، این برنامه خروجی ملموسی مانند افزایش تعداد گردشگر داخلی و خارجی در استان نداشته است.

به اعتقاد این صاحب نظران جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام با پشت سرگذاشتن ۱۲ دوره، هنوز کارکرد گردشگری ندارد و آماری که مسئولان از آن یاد می کنند صرف ارائه عملکرد است و واقعی نیست.

تبدیل جشنواره اقوام به فروشگاه و نمایشگاه

رئیس انجمن حامیان بافت‌ها و محوطه های تاریخی سرزمین گرگان که معتقد است جشنواره اقوام قابلیت جذب گردشگر داخلی و خارجی را دارد، علت عملی نشدن این مهم را نگرش سطحی مدیران به این جشنواره اعلام می کند و می افزاید: متاسفانه این برنامه فرهنگی تبدیل به فروشگاه مواد غذایی و صنایع دستی شده است.

علی رغم صرف هزینه بالا برای جشنواره اقوام، هنوز این رویداد فرهنگی قادر به جذب گردشگر نبوده استفاتح میرفندرسکی با بیان این که جشنواره باید بستری برای آشنایی اقوام مختلف با آداب و رسوم این استان باشد، می افزاید: هر ساله این جشنواره به سمت فروشگاهی برای ارائه محصولات غذایی و صنایع دستی پیش می‌رود.

این فعال حوزه گردشگری ادامه می دهد: در قسمت روستایی، به جز دو الی سه غرفه که رقص های بومی و محلی برگزار می شد، بقیه غرفه ها به فروش آش و نان محدود شده بودند همچنین در سالن صنایع دستی هم قریب به ۸۰ درصد غرفه ها مربوط به استان گلستان بود.

به اعتقاد میرفندرسکی، به رغم صرف هزینه بالا برای این جشنواره، هنوز این رویداد فرهنگی در استان قادر به جذب گردشگر در هنگام برگزاری جشنواره نبوده است.

وی ادامه می دهد: در جشنواره رنگ ها یا جشن بهاره در هند و جشنواره گوجه فرنگی در اسپانیا در می یابیم که این رویدادها سالانه میلیون ها گردشگر را به این کشورها سرازیر می‌کند درحالی که جشنواره فرهنگ اقوام پس از ۱۲ دوره هنوز به چنین خروجی منجر نشده است.

اقدامات جشنواره جزو بدلیجات گردشگری است

ضعف جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در حوزه جذب گردشگر به استان گلستان، موضوعی است که یک کارشناس ارشد گردشگری هم آن را تائید می کند و می گوید: اقداماتی که اکنون در جشنواره انجام می شود، جزو بدلیجات گردشگری است.

مهدی سقایی در گفتگو با گشت و گذار، می افزاید: جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام با پشت سرگذاشتن بیش از ۱۱ دوره، هنوز کارکرد گردشگری ندارد و آماری که مسئولان از آن یاد می کنند صِرف ارائه عملکرد است و واقعی نیست.

این مدرس دانشگاه یکی از نقاط ضعف جشنواره را دولتی بودن آن می داند و معتقد است: دولت هیچ وقت کارفرمای خوبی نیست چراکه نهادها تنها برگزاری این جشنواره ها را منوط به ارائه گزارش عملکرد می دانند به همین خاطر جشنواره فرهنگ اقوام از اهداف اصلی خودش مانند جذب گردشگر دور می ماند.

وی پائین بودن مشارکت ملی را یکی دیگر از ضعف های جشنواره اقوام می داند و می گوید: افزایش مشارکت ملی نیازمند تعامل و تبادل بین استانی است؛ اقدامی که مسئولان استان باید برای آن قدم بردارند.

این کارشناس ارشد گردشگری ادامه می دهد: اگر نفس برگزاری جشنواره اقوام عبور از گسست های قومی است باید مشارکت اقوام مختلف کشور را در این برنامه به خوبی نشان داده شود.

به گفته او، به رغم اعلام آمار و ارقام واقعیت این است که باز هم گلستان نتوانستنه جایگاه واقعی خود در گردشگری کشور به دست بیاورد.

دولت هیچ وقت کارفرما خوبی نبوده چراکه نهادها تنها برگزاری این جشنواره ها را منوط به ارائه گزارش عملکرد می دانند سقایی معتقد است: لزوم رسیدن استان به جایگاه واقعی گردشگردی در کشور نیازمند یک بازنگری ساختاری و کارکردی است به همین خاطر باید از محدودیت استانی خارج شویم.

این مدرس دانشگاه در بخشی دیگر از سخنانش ضمن انتقاد از تبدیل جشنواره اقوام به فروشگاه سوغات و صنایع دستی، اضافه می کند: از آنجایی که هدف اصلی جشنواره فرهنگ اقوام برقراری تعاملات فرهنگی برای جذب گردشگر است باید در این برنامه آداب، فرهنگ و سنن اقوام مانند لالایی ها، اشعار، نواها و بازی های بومی و محلی به نمایش گذاشته شود که در جشنواره کمتر دیده می شود.

گلستان در جذب گردشگر موفق بوده است

علی رغم اظهارات کارشناسان مبنی بر گردشگر پذیر نبودن استان و بی حاصل ماندن جشنواره فرهنگ اقوام در حوزه جذب مسافر و تبادلات فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان معتقد است استان ظرف سه سال گذشته در جذب گردشگر بسیار موفق بوده است.

به گفته ابراهیم کریمی، استمرار در برپایی جشنواره اقوام موجب ارتقا صنعت گردشگری استان شده تا جایی که اقامت ۳۰۴ هزار نفری استان در سال ۹۴ را به یک میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر در سال جاری رسانده است.

با توجه به اختلاف نظر کارشناسان و مدیران استانی انتظار می رود تا مسئولان از ظرفیت متخصصین این حوزه بهره برده و برای جشنواره اقوام در سال های آینده پذیرای نقد و ارائه راهکارهای متخصصین حوزه گردشگری باشند تا شاهد رونق صنعت گردشگری که کمک شایانی به چرخه اقتصادی استان می کند، در سال های آتی باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.