درخواست دبیرکل انجمن کشتیرانی از گمرک برای رفع معضلات این حوزه
به گزارش پایگاه خبری گشت و گذار نیوز، مسعود پلمه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در سومین نشست دبیرخانه مشترک انجمنهای حملونقل بینالمللی سراسر کشور که در تبریز برگزار شد، با اشاره به حل موقتی ورود کانتینرها در گمرک شهید رجایی، اظهار کرد: سال گذشته نشستی با آقای راستی در رابطه با حل مشکل ورود موقت کانتینرها بهویژه ایزوتانکها داشتیم. با پیگیری های به عمل آمده، گمرک شهید رجایی به طور موقت این موضوعات را رفع کرد، اما متأسفانه به شکل دیگری دوباره بوجود آمد.
همان طور که استحضار دارید کانتینر بخش قابل توجهی از کالاهای وارداتی بهویژه ترانزیتی رو بهعنوان محفظه یا یک نوع وسیله حمل اختصاص میدهد، اگر قرار بر این باشد که از این وسیله استفاده نشود، بهطور قطع آسیبهای جدی به لحاظ کیفیت کالا و انتقال کالای ورودی به ایران، وارد میشود.
بهطور کلی، توقف کالاهایی که بهوسیله ایزوتانک به کشور وارد میشوند(که جزو کالاهایی راهبردی هستند مانند گازهای دارویی)، باعث متضرر شدن خطوط کشتیرانی نمیشود ولی اگر این قضیه ادامهدار باشد، باعث ایجاد مشکلات متعددی میشود.
وی ضمن اشاره به کانتینرهای رسوبی، گفت: با مساعدتهای انجام گرفته از جانب رئیس کل گمرک ایران و نشستهای متعدد با ناظر گمرکات هرمزگان، پیگیر کانتینرهای رسوبی بودیم. گمرک هرمزگان با توجه به تعداد قابل توجهی کانتینر خالی که در بندر رسوب کرده، دست به اقدامات قضایی زده بودند و شرکتهای کشتیرانی را به دستگاه قضایی با مفهومی که کانتینر قاچاق شده، معرفی کردند. خوشبختانه نظر لطف حضرتعالی و آقای سعیدی باعث شد که این موضوع به تعویق بیوفتد و ما توافق کردیم تا پایان خرداد ماه سال جاری، گزارشی مبنی بر میزان کانتینرهای رسوبی ارائه شود.
پلمه با اشاره به ۳۰ هزار کوتاژ در بندرعباس، عنوان کرد: در سفر اخیر به بندرعباس، با تعداد ۳۰ هزار کوتاژ که بر طبق ادعای دوستان، کانتیر رسوبی معرفی شده بود، مواجه شدیم، که هیچکس نمیداند آیا این کانتینرها واقعاً از کشور خارج شده یا خیر. تصمیم بر آن شد تا این کوتاژها را پایش کنیم تا مشخص شود آیا کانتینرها از ایران خارج شده یا خیر. ولی قدر مسلم اینکه که شرکت کشتیرانی هیچ وقت کانتینر خالی را در کشور نگه نمی دارد، آن هم به مدت طولانی که رسوب انجام شود. با وجود خلأ اطلاعاتی موجود اگر همکاران کشتیرانی بهعنوان قاچاقچی در حوزه کانتینر معرفی شوند، بهطور قاطع با عکسالعمل شدید شرکتهای کشتیرانی خارجی به مفهوم یک، عدم انتقال کالا و کانتینر به ایران و دوم، در صورت ورود کالا و کانتینر، عدم دریافت پروانه ورود موقت و به تبع آن عدم امکان خروج آن از بندر مواجه میشویم.
طبیعی است که بزرگترین بندر کانتینری ما قفل میشود و هیچگونه انباری برای تخلیه کالاهایی در کانتینر نداریم، باعث افزایش دموراژ و انبارداری میشود، در واقع یکباره دست به یک اقدام سنگین میزنیم که اقتصاد بهویژه تولید را تحت الشعاع قرار میدهد. از این رو برای حل و فصل این معضل مساعدت کافی از تمام دست اندرکاران این حوزه را خواهانیم.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: اخیراً گمرکات اجرایی کانتینرهای باری را بهعنوان کالای صادراتی در سامانههای مالیاتی مانند ۱۶۹ مکرر اعلام کردند. به عبارت دیگر خود کانتینر را یک کالای صادرات تلقی کردند. علاوه بر اینکه صادرکننده را شرکت نمایندگی کشتیرانی گذاشتهاند، آن را در ردیف حقالعمل کاری هم ثبت کردهاند.
بهطور مثال عنوان شده است که شرکت کشتیرانی الف، ۱۰ دستگاه کانتینر را از ایران صادر کرده و در جای دیگر، همین شرکت الف، بهعنوان حقالعمل کار صادرات نیز بوده است. به صراحت ممیز مالیاتی میگوید مثلا برای یک کانتینر ۲۰ فوتی، ۲۴۰ دلار و برای ۴۰ فوت حدود ۳۲۰ دلار بایستی مالیات پرداخت شود. اگر قرار بر وصول چنین مالیاتی باشد، بهطور قطع باید این مبلغ از ذینفع این موضوع اخذ شود.
وی ضمن بیسابقه شمردن این موضوع، افزود: حداقل از سال ۱۳۴۸ که کانتینر به ایران آمد، این موضوع یک اتفاق بیسابقه است. در حال حاضر همکاران ما در بخش مالیات درگیر این معضل هستند. متأسفانه در رسیدگیهای مالی سال ۱۴۰۰، سازمان مالیاتی در این حوزه اجراییههای مالی صادر میکند، بنابراین از شما تقاضا دارم نسبت به این موضوع با فوریت اقداماتی انجام پذیرد.
ارسال دیدگاه