در مورد تعداد گردشگران ورودی به کشور اظهارات متناقض وجود دارد

اظهارات متناقض در مورد تعداد گردشگران ورودی به کشور باعث شده که تحلیل های متفاوتی در خصوص وضعیت صنعت گردشگری شکل بگیرد.

گشت و گذار نیوز: متناقض بودن اظهارات مطرح شده در خصوص تعداد گردشگران ورودی باعث شده کارشناسان و دولت در خصوص ریزش گردشگر یا رشد گردشگر تعابیر متفاوتی داشته باشند.

بزرگترین مشکلی که در همه دولت‌ها وجود دارد ارائه آمارهای متناقض در همه حوزه هاست. در واقع مسئولان برای آنکه نشان دهند در حوزه مربوطه‌شان همه چیز خوب است و ما عملکرد خوبی داشته‌ایم از ارائه آمارهای واقعی خودداری می‌کنند و آماری را در اختیار مردم قرار می‌دهند که با واقعیت هم‌خوانی ندارند.

یکی از این حوزه‌ها، حوزه گردشگری است. مسئولان دولتی و در راس آن ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از افزایش ۵۵ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور می‌گویند. یا مثلا می‌گویند که امسال نسبت به سال گذشته سفر گردشگران خارجی به کشور ۳۱۵درصد رشد داشته یعنی بیش از ۴ برابر شده.

از این دست آمار امیدوار‌کننده در حوزه گردشگری زیاد است اما آن‌طور که کارشناسان حوزه گردشگری می‌گویند واقعیت چیز دیگری است. آن‌ها می‌گویند که کشور با ریزش گردشگر مواجه شده است. آن‌طور که سایت دیده بان ایران می‌نویسد؛ گردشگری ایران به‌خصوص در یک سال گذشته صحنه اعمال فشار و برخوردهای تند متعددی بوده است. پیش از ماجرای حمله به گردشگران اوپرت و زخمی کردن آن‌ها هم، نمونه‌های دیگری از برخورد با گردشگران وجود داشت که هریک ضربه مهلکی به این قطب مهم در کشور بوده است.

با این حال حرمت الله، رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری، به سایت دیده بان ایران گفت:

هیچ چیزمان متناسب با حقوق مردم نیست. همه مشکلات مردم را رها کردید فقط می‌خواهید با بخشنامه‌ها حجاب را درست کنید.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی دراین‌باره معتقد است گپ‌هایی در این لایحه وجود داردکه نشان می‌دهد کاری عجولانه بوده است. او گفت:

به‌دنبال این هستند که برای آژانس‌های هواپیمایی و مسافران و گردشگران قوانین بگذارند در حالی که فقط برای اماکن عمومی و مکان‌های دولتی می‌توانند اعمال کنترل کنند. طبعا ما خودمان را ملزم به رعایت قوانین حاکمیت و موازین دولت و نهادها می‌دانیم. اما قوانین و لوایح باید به‌گونه‌ای باشند که قدرت اجرایی داشته باشند. در لایحه گفته شده است که دفاتر گردشگری و پرسنل و مدیرانشان باید تایید شوند در حالی که این‌ها از قبل هم بوده اند. گفته شده است که این دفاتر زیر مجموعه وزارت گردشگری است در حالی که شرکت‌های هواپیمایی لزوما زیرمجموعه وزارت گردشگری نیستند. همین گپی که وجود دارد نشان می‌دهد که کارها عجولانه انجام شده‌اند. راه‌های بهتری بود که به گونه‌ای با این مسئله برخورد شود که جامعه ملتهب نشود و مردم با مردم درگیر نشوند.

وی افزود:

به‌دنبال این هستید که برای آژانس هواپیمایی و مسافران و گردشگران قوانین بگذارید در حالی که شما برای اماکن عمومی و مکان‌های دولتی می‌توانید کنترل داشته باشید. به‌گونه‌ای رفتار شد که این یک شرایطی به وجود آمد و بعد هم مطالبات مردم به سمتی رفت و این به هرحال اتفاقی است که افتاد. به‌جای این کارها فرهنگسازی کنید.

رفیعی ضمن اشاره به لایحه حجاب و عفاف، معتقد است نباید لایحه به این شکل وضع می‌شد. این فعال حوزه گردشگری درباره چالش‌های لایحه برای این صنف گفت:

ما در حوزه گردشگری مشکلات زیادی داریم؛ هیچ چیزمان متناسب با حقوق مردم نیست. پرواز گران است و حتی خود مسئولان هم نمی‌توانند به‌راحتی برای مسیری که می‌خواهند بروند پرواز انتخاب کنند. فقط درباره ایرلاین‌ها این وضعیت وجود ندارد؛ بلیط قطار و اتوبوس هم همینجور است. اتفاقی که می‌افتد همین فشارهای جانبی است که امروز وجود دارد. مردم هم که با پروازهای گران و این شرایط مواجه می‌شوند، مقصد جدیدی برای مسافرت پیدا می‌کنند. مقصد جدید یعنی متحمل هزینه و زمان بیشتری می‌شوی اما رضایت هم داری. این وضعیت مقبولیت را کاهش می‌دهد. این یک فضای رویشی برای کشورهای دیگر ایجاد می‌کند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت تورها خبر داد و گفت:

ما استاد آمارسازی و فرصت سوزی هستیم. هم نمی‌توانیم از فرصت‌هایمان استفاده کنیم هم آمارهایی می‌دهیم که گردشگری ما در حال رشد است؛ شرایط ما عالی و همه چیز گل و بلبل است. در حالی که گردشگر ورودی ما متاسفانه ریزش و گردشگر خروجی ما رویش پیدا کرده است.

رفیعی درباره آسیب‌های این حوزه توضیح داد:

ارزی که باید وارد کشور شود وارد نمی‌شود و ارزی که باید در کشور بماند متاسفانه خارج می‌شود. رویکرد ما هم عوض نمی‌شود و مقبولیت روزبه‌روز کاهش می‌یابد. فرد می‌گوید در کشورهای دیگر من آسایش و آرامش بیشتری دارم و آنچه نباید اتفاق می‌افتد.

این فعال حوزه گردشگری گفت:

ترکیه سال قبل از کرونا ۴۰ میلیون گردشگر ورودی داشت؛ بعد از غائله کرونا یعنی سال گذشته ۵۱ میلیون گردشگر ورودی داشته است. این یعنی نه‌تنها آسیب کرونا را جبران کرد بلکه رکورد گردشگری خود را شکست. در حالی که ما قبل از کرونا ۹ میلیون گردشگر ورودی داشتیم و امروز به استناد به آمارهای موجود، چهار میلیون گردشگر ورودی داشتیم.
منبع: کجارو