رونق ترانزیت با تسهیل مالیات و صدور ویزا صورت می پذیرد
به گزارش پایگاه خبری گشت و گذارنیوز، محمد عددیان نیشابوری با اشاره به موانع و چالش های موجود برای ماندگاری بخش خصوصی در این حوزه، گفت: بخش خصوصی برای ماندگاری نیاز به حمایت های همه جانبه ی نهادهای دولتی دارد. برای داشتن بخش خصوصی فعال و پویا، به طور مستقیم و غیرمستقیم، نیاز به حمایت بخش دولتی است. ما در حوزه ی حمل و نقل با ارگان های دولتی مانند وزارت راه و شهرسازی، اداره گذرنامه و روادید، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی و … در ارتباط تنگاتنگی هستیم. خوشبختانه در طی سالهای اخیر مدیران دولتی در بخش گمرک و وزارت راه و شهرسازی، دیدگاه مثبت تری نسبت به رفع موانع و چالش های موجود داشته اند و سعی در بر طرف کردن آنها می کنند. گاهی برخی از قوانین موجود، دست و پا گیر بوده و باعث کندی کار می شود. در این راستا، نیاز است بخش خصوصی هم سو و هم جهت با بخش دولتی در حرکت باشد تا بتواند باعث تسریع در کار شود.
مدیر عامل شرکت اسکان برودت پارس ضمن اشاره به تأثیر نوسانات ارز بر حوزه ی حمل و نقل بین المللی، گفت: نوسانات ارز در حوزه ی حمل و نقل بین المللی تأثیر به سزایی بر کیفیت صادرات، واردات و حفظ مشتریان بین المللی دارد. با توجه به پیگیری های مکرر برای تخصیص ارز دولتی به فعالان این حوزه، متأسفانه هنوز به نتیجه ی مورد نظر نرسیده ایم. عدم ثبات باعث عدم ماندگاری مشتری می شود. نوسانات ارز، مسأله چالش برانگیزی است که امیدوارم مسئولین زیربط نگاه مثبتی به این قضیه داشته باشند و راه چاره ای برای حل این مشکل بیاندیشند.
عددیان ضمن اشاره به فعالیت تخصصی شرکت در زمینه حمل مواد فاسدشدنی و کشورهای مورد تعامل، گفت: شرکت های حمل و نقلی براساس کشور مقصد، نوع حمل کالا را انتخاب می کنند. به طور مثال برای کشورهای اروپایی، حمل بار بیشتر از طریق جاده ای است، کشورهای هند و چین از طریق حمل دریایی می باشد. در رابطه با بحث ترانزیت، یکی از اشتغال زا ترین و درآمدزا ترین بخش های حوزه ی حمل و نقل است که نیازمند حمایت دولت می باشد. با توجه به قرارگیری ایران در چهار راه ترانزیتی جهان و همچنین وجود افراد با تجربه و کارآمد در این صنف، می تواند در حوزه ی ترانزیت فعال تر باشد. ولی با وجود مسأله تحریم ها و فرسودگی ناوگان حمل و نقل، ترانزیت نیازمند توجه ویژه ای است. اخیراً بعد از شروع به کار دولت سیزدهم توجه خاصی به این مقوله شده است. امیدوارم که این بخش رونق بگیرد تا نتایج روشن آن برای همه فعالان مشهود باشد.
وی ضمن اشاره به مشکلات مرتبط با حوزه ی حمل و نقل گفت: با توجه به حضور چند ساله ی اینجانب در انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی، موانعی وجود دارد. از بزرگترین مشکلات اخذ ویزا برای رانندگان ترانزیت ایران است. تنها سفارتی که به رانندگان ویزای ترانزیت می دهد ایتالیاست و این سفارت حدود ۸۰ راننده را در ماه پذیرش می کند و بقیه سفارتخانه ها از دادن ویزا خودداری می کنند. آقای جواد هدایتی مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای کشور، شدیداً پیگیر حل این مشکل هستند که جا داره از ایشان تشکر ویژه ای کنیم. مشکل دیگری که همکاران این حوزه با آن دست به گریبان هستند، افزایش ضریب مالیاتی است. سوال اصلی اینجاست که با توجه به وجود تحریم ها، همه دولتمردان در جریان کسادی کسب ما هستند، افزایش ضریب مالیاتی برچه اساسی انجام گرفته است؟ امیدوارم با تجدیدنظر بر قانون مالیاتی گوشه ای از مشکلات فعالان حوزه ی حمل و نقل مرتفع شود.
عددیان ضمن اشاره به تعامل نزدیک انجمن با نهادهای دولتی مرتبط گفت: ما در تلاشیم که با ارگان های مرتبط اعم از وزارت راه و شهرسازی، دارایی، گمرک و سایر ارگان های مرتبط در تعامل باشیم و با سعه ی صدر هرکاری که به موازات مقررات می باشد، را انجام دهیم. در مقابل از دولتمردان عزیز تقاضا داریم تا مقررات و سیاست های خود را در راستای حمل و نقل روان تر، توانمندتر و مثبت ترتغییر دهند تا بتوانیم دست در دست هم، حمل و نقل ایمن و پویا داشته باشیم. ما در صنف حمل و نقل با هماهنگی ارگان های مرتبط و براساس خط مشی مشخص شده و به عنوان سفیران ایران در داخل و خارج از کشور، سعی در اجرایی نمودن قوانین داریم.
ارسال دیدگاه