ضرورت ایجاد وزارت حمل و نقل برای حل سریع مشکلات
به گزارش پایگاه خبری گشت و گذار نیوز: پدرام امیری در خصوص مشکلات صنعت حمل ونقل با تأکید بر اینکه دخالت های بخش دولتی در کار انجمن حمل و نقل یکی دیگر از مشکلات این
صنعت است، ادامه داد: بخش نامه های جزیره ای در گمرکات در این سال ها باعث شده که بخش حملونقل ایران،هم به لحاظ زیرساخت و هم به لحاظ ناوگان، با توسعه نیافتگی مواجه باشد.
مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین المللی توژال تک رو آسیا، ضمن اشاره به مشکلات دیگر در این صنعت، اظهارداشت: عدم هماهنگی در بخشنامه های صادر شده باعث سردرگمی فعالان حوزه ی حمل و نقل می شود. به عنوان مثال بخش نامه ای در گمرک بندرعباس صادر می شود که این بخش نامه درگمرک بازرگان مورد قبول نیست. یا به طور نمونه کارهایی که دولت در گمرک بندر عباس انجام میدهد مانند اعلام بار، که در بنادر دیگر این رویه مرسوم نیست.
امیری با گلایه از وزارت راه و شهرسازی در تأکید بیش از اندازه به ساخت مسکن در این وزارت خانه و غفلت از صنعت حمل و نقل ادامه داد: به عنوان یک راهکار بنیادین دولت، برای رفع مشکلات حوزهحمل ونقل و استفاده حداکثری از فرصتهای کشور دراین حوزه، اهتمام و تسریع در تشکیل«وزارت حمل ونقل» مورد حمایت قرار گیرد.
میرحسینی عضو دیگر هیأت مدیره انجمن حمل و نقل بین المللی ایران نیز با اشاره به ناوگان فرسوده درصنعت حمل و نقل به عنوان تنها یکی مشکلات اساسی این صنعت،گفت: مشکلات ناشی از ارسال و دریافت پول و هزینه هایی که مترتب می شود به بهای حمل و نقل از مشکلاتی است که این صنعت با آن مواجه است.
وی با اشاره به مشکلات مالیاتی در حوزه حمل و نقل با اشاره به اینکه متولی خاصی در این صنعت نداریم، افزود: هر چند سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای و وزارت راه داریم، اما تمرکز این ارگانها بر مسائل دیگر باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای حمل و نقل کشور شده است.
مدیرعامل شرکت آرمان دریا زمین اظهار داشت: ما با گمرکی کار می کنیم و تعامل می کنیم که اگر این گمرک یک روز کار و فعالیت نکند و کار را تعطیل کند، ما قادر به فعالیت نیستیم و اگرشرکت های حمل و نقل فعالیت نداشته باشند، گمرک فلج خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه گمرک به عنوان یک رکن اصلی و مجموعه ای که درآمد برای دولت و کشوردارد،مجموعه ای است که ذیل وزارت اقتصاد است،اما ما به عنوان صنعت حمل و نقل ذیل وزارت راه و ترابری تقسیم بندی می شویم،افزود: این می طلبد که همه موضوعات در بخش حمل و نقل ذیل یک وزارت خانه مجزا به عنوان وزارت حمل نقل گرد هم باشند تا بتوانیم مشکلات را بهتر حل و فصل کنیم.
میرحسینی تأکید کرد: تحقق توسعه ترانزیت و حمل و نقل، نیازمند اصلاح سیاست های کلی نظام و ایجاد نگاه ویژه به این صنعت مهم و زیر بنایی اقتصاد است و به نظر می رسد پیشنهاد خروج این بخش اززیر چتر وزارت راه و شهرسازی و تأسیس یک وزارتخانه مستقل، قابل بررسی و تأمل است.
ارسال دیدگاه