معضل جدی ترانزیت،قطعی سیستم‌های گمرکی است

عضو هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: قطعی سیستم‌های گمرکی یکی از مشکلاتی است که موجب توقف کامیون‌ها و کالاها در مرزهای ورودی و خروجی شده است.

گشت و گذار نیوز: ابراهیم عطایی در خصوص اختلالات در سامانه‌های حمل‌ونقل و قطعی آن‌ها اظهار کرد: در سیستم فرآیندهای گمرکی در زمینه نرم‌افزاری پیشرفت‌هایی وجود داشته و تا حدودی بحث بروکراسی مرتفع شده است.

وی افزود: علی‌رغم سیستمی شدن فرآیندهای گمرکی و تمام مزیت‌های مربوط به آن، متاسفانه مشکلاتی در این بخش در زمینه زیرساخت‌ها وجود دارد. قطعی سیستم‌های گمرکی یکی از مشکلاتی است که موجب توقف کامیون‌ها و کالاها در مرزهای ورودی و خروجی شده است.

نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به هم‌راستا بودن فعالیت‌ها در گمرک با فعالیت سیستم بیان کرد: از آنجایی که تمام اقدامات در گمرک به هم متصل هستند، در گمرک‌های ورودی، کلیه کارهای مربوط به باسکول، اسکن و ارزیابی با قطع شدن سیستم متوقف می‌شود. اگرچه در حال حاضر روش سامانه‌های حمل‌ونقل تغییر کرده اما مشکل زیرساختی وجود دارد. در اوایل راه‌اندازی سامانه‌های حمل‌ونقل، مشکلات عدیده‌تر بوده و دسترسی به این سیستم امکان‌پذیر نبود که این موضوع تا حدودی طی این چند روز با رایزنی‌های برخی از تشکلات برطرف شده اما قطع این سیستم‌ها و ناهماهنگی در این زمینه بعضا مشکلاتی را ایجاد کرده است.

عطایی خاطرنشان کرد: در کل برای هر فرایندی که مقرر است در حوزه حمل و نقل ایجاد شود، زیرساخت‌ها فراهم نیست. بنابراین قبل از اینکه زیر ساخت‌ها ایجاد و اشکالات رفع شود، سیستم راه‌اندازی شده که ضررهای هنگفتی به بخش حمل‌ونقل و ترانزیت کشور و استان وارد کرده است. همچنین در حال حاضر زیربنایی قوی برای فیبر نوری، اینترنت و غیره وجود نداشته و این مشکلی است که خسارت و هزینه آن را ما باید پرداخت کنیم و هیچ سازمان و ارگانی این خسارت را قبول نمی‌کند.
منبع: ایسنا