آیا دریافت عوارض ترکیه از ناوگان عبوری ایرانی با سرعت حمل و نقل، اثر مستقیم دارد؟
به گزارش پایگاه خبری گشت و گذار نیوز: این جلسه به ریاست محمد نیک پی رئیس هیأت مدیره انجمن و با حضور جواد هدایتی مدیر کل ترانزیت سازمان راهداری، بهنام فرامرزیان مدیر کارنه تیر اتاق بازرگانی، نماینده گمرک ایران، تنی چند از اعضای هیأت مدیره انجمن ایران و برخی از پیشکسوتان و صاحب نظران برگزار شد.
نیک پی ضمن اشاره به دریافت عوارض کشور ترکیه از ناوگان عبوری ایرانی، گفت: ریشه اختلاف با کشور ترکیه در خصوص اخذ این عوارض به گذشته دور باز می گردد و متأسفانه این معضل باعث افزایش هزینه ها در تجارت خارجی و کندی بیش از پیش حرکت ناوگان ایرانی است.
جواد سمساریلر رئیس پیشین هیأت مدیره انجمن ایران نیز با اشاره به مشکلات تحریم کشور، تنها راه رسیدن ایران به اروپا، کشور ترکیه برشمرد و گفت: هم اکنون بیش از ۶۰ درصد کالاهای اروپایی به ایران، توسط ناوگان ترکیه، به کشور وارد می شود و هرگونه رفتار نسنجیده باعث پیچیدگی مضاعف در این بخش خواهد شد.
وی با اشاره به جلسه شهریور سال گذشته با همتای ترکیه ای خود و بی نتیجه ماندن توافق بر سر حل این مشکل عنوان کرد: با توجه به تنوع وسایل و ناوگان ترکیه و فقر ناوگان در کشور، ایران باید تدابیر لازم و جدیدی را برای مواجه با این موضوع اتخاذ کند.
میرفتحعلی زنوزی، نائب رئیس هیأت مدیره نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به جلسات متعدد برگزار شده در گذشته، انتخابات پیش رو در ترکیه را حائز اهمیت دانست و افزود: هرگونه توافق جدید با وزارت حمل و نقل ترکیه منوط به گذر از انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه است، زیرا آینده ی دولت فعلی در حاله ی ابهام است و توافقات احتمال ممکن است به سرانجام نرسد.
وی در ادامه از نقش سایر وزارتخانههای مؤثر در بخش تجارت نظیر وزارت خارجه صحبت کرد و خواستار پیگیری حل مشکل روادید رانندگان توسط آن شد.
در ادامه افسانه فخری، عضو هیأت مدیره انجمن حملونقل بینالمللی ایران، ضمن اشاره به توافقنامههای منعقد شده با کشور ترکیه، گفت: متأسفانه دولت ترکیه به برخی از مفاد توافقنامه، عمل نکرده است و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای طف ایرانی شده است.
وی با اشاره به مکانیزم پلمب کامیونهای ترک تبار به هنگام ورود به خاک ایران به عنوان ابزار کنترلی، گفت: برای پیشگیری از سوء استفاده احتمالی از سوخت ارزان در ایران و نظام بخشیدن به تخصیص سوخت به ناوگان ترک، با همکاری وزارت نفت، از سیستم کارت سوخت برای کامیون های ترک استفاده شود که متاسفانه تاکنون بستر آن فراهم نشده است .
ولیالله حسینزاده، یکی از مدیران شرکت فعال در مسیر ترانزیت ترکیه، شرکتهای حملونقل را به سربازان اقتصادی تشبیه و اظهار کرد: یک سرباز برای دفاع از کیان کشور نیازمند اسلحه است و امروزه سلاح ما شرکت ها، داشتن روادید کشورهای حوزه شنگن و بلغارستان است، اما متأسفانه شاهد کارشکنی سفارتخانههای کشورهای حوزه شنگن و بلغارستان هستیم. این موضوع باعث شده تا بخش عظیمی از کالاها از مبادی اروپایی توسط ناوگان ترک به ایران حمل شود و ظرفیت ناوگان ایران بلا استفاده بماند. در صورت پیگیری این مشکل، ایران میتواند در حل معضل پیش آمده با دست پر و قدرت چانهزنی بیشتر وارد مذاکرات شود.
سخنران بعدی نشست، جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری، ضمن اشاره به تاریخچه مذاکرات با کشور ترکیه در حوزه ی حمل و نقل،گفت: از بدو قبول این مسئولیت در سازمان راهداری، ترکیه را در بخش حملونقل بهعنوان یکی از بزرگترین چالشها شناسایی کردیم و بر همین اساس با تشکیل کمیتهای متشکل از شرکتهای فعال در این مسیر، فرصتها، تهدیدها، انتظارات و چالشها را با برگزاری جلسات متعدد احصاء کرده و با شناخت کامل از وضعیت موجود به مذاکرات پا گذاشتیم.
وی ضمن اشاره به تفاهم نامه ۲۰۱۵، گفت: پس از بازگشایی مرز ترکمنستان، دعوت نامه های متعددی از دولت ترکیه مبنی بر اجرای تفاهم نامه دریافت کردیم، که به علل مختلف از جمله عدم اطمینان به ثبات رفتاری ترکمنستان به واسطه رفتار سینوسی و متغیر آنها و همچنین عدم وجود پیمانکار در مرز ورودی جهت پلمپ کامیون های ترک، اجرای آن میسر نشد. مقرر شد ضمن برگزاری جلسات حضوری، موضوع پیگیری شد و سرانجام در شهریور ماه سال گذشته این مهم اتفاق افتاد و مشکل ترکیه برای پرداخت مابه التفاوت سوخت حل شد.
مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری با بیسرانجام خواندن مذاکرات در آن مقطع، به دلیل زیادهخواهی طرف ترک گفت: تأکید ما در سازمان همواره بر انجام متفاوت کار با بهرهگیری از تجارب گذشته بوده، در همین راستا، خواستار اجرای صحیح موافقتنامه موجود بین ایران و ترکیه هستیم. متأسفانه برخی از عوامل اجرایی صنعت حملونقل ترکیه با تمامیتخواهی و وضع محدودیتهای یک طرفه برای ناوگان ایرانی، مانع از اجرای صحیح این مستند قانونی شدهاند.
هدایتی، ضمن قدردانی از زحمات بهنام فرامرزیان مدیر کارنه تیر اتاق بازرگانی، گفت: با مذاکرات انجام شده با وی و میانجی گری سازمان ایرو مستقر در ترکیه، مذاکراتی در سال گذشته آغاز و در فروردین امسال، توافقات خوبی با حفظ منافع دو طرف حاصل شد. ولی متأسفانه شاهد اجرای یکباره اخذ عوارض، توسط طرف ترک از ناوگان ایرانی شدیم. این موضوع هم نشان دیگری از عدم اراده آنها برای حل مسائل از طریق توافق برد – برد بود.
وی در پایان ضمن تشکر از انجمن ایران، به عنوان یکی از موثرترین تشکل های بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل بین المللی، درخواست کرد تا ضمن دعوت از سایر انجمن های استانی، موضع واحدی بر حفظ جایگاه کشور اتخاذ کنند و با تشکیل یک کمیته تخصصی و تحلیل فرصت ها و تهدیدها، سازمان راهداری را با ارائه راهکارهای کارشناسی یاری نمایند.
در این نشست ابراهیم زاده معاون ترانزیت گمرک ایران، جمیلی و اشرفی معاونین ترانزیت سازمان راهداری، جعفرزادگان دبیر انجمن ایران، بهرامی بازرس انجمن و عطری از پیشکسوتان و صاحب نظران حوزه حمل و نقل حضور داشتند و به ایراد سخن پرداختند.
گفتنی است وزارت حمل و نقل ترکیه از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، به دلیل آنچه عدم اقدامات مثبت توسط مقامات ایران عنوان شده، اقدام به اخذ عوارض به میزان ۲۴۰ یورو به ازای هر دستگاه کامیون ایرانی کرده است.
ارسال دیدگاه