ایسکارسا به کمک ارتقای دانش مرمتی در ایران آمد

اعضای کمیته علمی بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری به ایران آمدند تا تجربه های سنتی و نوین مرمت آثار تاریخی را با کارشناسان ایرانی در میان بگذارند. به گزارش گشت و گذار، ایسکارسا در واقع کمیته علمی بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری است که در سال ۱۹۹۶ […]


اعضای کمیته علمی بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری به ایران آمدند تا تجربه های سنتی و نوین مرمت آثار تاریخی را با کارشناسان ایرانی در میان بگذارند.

به گزارش گشت و گذار، ایسکارسا در واقع کمیته علمی بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری است که در سال ۱۹۹۶ به ریاست جورجو کروچی تشکیل شد. اعضای این کمیته متخصصان رشته های مختلف مرتبط در کشورهای جهان است که دارای سوابق علمی و تجربی در رشته های مرمت و سازه های میراث معماری هستند. این اعضا از سوی موسسه ایکوموس کشور مربوطه به کمیته بین المللی معرفی شده و پس از تایید صلاحیت علمی به عضویت کمیته پذیرفته می شوند.

ایران نیز از مدتها پیش عضو این کمیته بوده است ولی توانسته اخیرا از این عضویت استفاده کند به همین دلیل برای اولین بار کارگاه آموزشی مرمت و استحکام بخشی بناهای تاریخی با همکاری ایسکارسا (گروه بین المللی تحلیل و مرمت سازه های میراث معماری) با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و کارشناسان داخلی و خارجی از ۲۸ مهر ماه به مدت سه روز در سالن شهید مدرس وزارت دارایی جنب کاخ گلستان برگزار شد.

درمدت برپایی این دوره آموزشی درباره ضوابط و استانداردهای بین المللی حفاظت، مطالعات آرشیوی و اینکه چطور دانش مربوط به تاریخچه بنا به مداخله جهت می دهد. روش های مسنتد سازی مطالعات هندی آسیب نگاری و روش های ساده تشخیص غیر مخرب و رفتار عناصر سازه ای در برابر بارها، روش های داخله، روش های تشخیص آسیب ها و ارزیابی سازه ای ، تحلیل سازه ای، توسط اعضای ایسکارسا تشریح شد و مرمت مدرسه سپهسالار و مسجد ده نو در میبد و مرمت منار بسطام نیز توسط کارشناسان ایرانی به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این باره به گشت و گذار گفت: کارشناسان حوزه مرمت آثار در این برنامه شرکت کردند تا با پیشکسوتان مرمت کمیته ایسکارسا که زیر مجموعه ایکوموس است؛ دیدار کنند و تجریبات یکدیگر را به اشتراک بگذارند و یاد بگیرند که چطور کارکردهای علمی و مرمتی را رعایت کنند و درک آنها از رفتار سازه و مصالح مختلف ارتقا پیدا کند.

وی در ادامه گفت: به دلیل پهناوری کشور، بسیاری از آثار تاریخی در اختیار مردم است و تعدادی نیز در دست حاکمیت قرار دارد. تجربیات نوین و سنتی نیز در حوزه مرمت این اثار در کشورمان بسیار زیاد است مانند مرمت سنتی در منارجنبان و مسجد امام و تجربه های نوین در مرمت گنبد سلطانیه و مسجد سپهسالار و ارگ بم و یا قلعه دختر. می توان ارزیابی کرد که کدام تجربه ها بهتر بوده است و یا راههای بهتر چیست. بنابراین حضور کارشناسان بین المللی می تواند شناخت ما را از این روش ها بهتر کند. این اولین باری است که از کارشناسان دعوت شده تا به ایران بیایند و تجربیات خود را در اختیار همکاران ما قرار دهند. ما باید بتوانیم از این ظرفیت های بین المللی بیشتر استفاده کنیم و همکاران ما با تجربه های مرمتی سایت های دیگر نیز آشنا شوند.

اساتید سازه و مرمت شرکت‌کننده در این کارگاهها در قالب دو گروه و با سفر به استان‌های اصفهان، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، لرستان و همدان مشکلات سازه‌ای بناهایی همچون مجموعه شیخ علاءالدوله در سمنان، سازه‌های آبی شوشتر، مقبره دانیال نبی در شوش، پل قدیم دزفول و قلعه شوش، آتشکده فیروزآباد، قلعه دختر، میل گور، آتشکده سروستان را از نزدیک بررسی خواهند کرد.

بازدید از مجموعه میدان امام، سی‌وسه‌پل، مسجد جامع همدان، پل‌های تاریخی گاومیشان، کشکان و قلعه فلک‌الافلاک در استان لرستان از دیگر بناهایی است که از سوی هیئت اعزامی مورد بازدید و بررسی قرار خواهد گرفت.