بیاعتنایی به دیدگاههای بخش خصوصی در لایحه بودجه
خرمآباد- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از بیاعتنایی به دیدگاههای بخش خصوصی در لایحه بودجه انتقاد کرد. به گزارش گشت و گذار، حسین سلاح ورزی در گفت و گو با رسانهها، اظهار داشت: بودجه سال ۹۹ در شرایطی تهیه شده که نیاز به حضور و نظرات بخش خصوصی در آن دیده نشده است. دولتیها فرآیند […]
خرمآباد- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از بیاعتنایی به دیدگاههای بخش خصوصی در لایحه بودجه انتقاد کرد.
به گزارش گشت و گذار، حسین سلاح ورزی در گفت و گو با رسانهها، اظهار داشت: بودجه سال ۹۹ در شرایطی تهیه شده که نیاز به حضور و نظرات بخش خصوصی در آن دیده نشده است.
دولتیها فرآیند و تلاشهای بخش خصوصی را کمرنگتر از واقعیت دیدهاند
وی، عنوان کرد: مدیران سازمان برنامه و بودجه باید توجه داشته باشند که میتوان نقدهای کارشناسانه را پذیرفت و در مهلت باقیمانده، برخی از کاستیهای مشهود بهویژه در بخش درآمدهای بودجه ۱۳۹۹ را برطرف کرد و باید بپذیریم بودجهای که در شرایط نه جنگ نه صلح تدوین میشود با برخی از دشواریها مواجه خواهد شد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: بهنظر میرسد بودجه سال ۹۹ در شرایطی تهیه شده که نیاز به حضور و نظرات بخش خصوصی در آن دیده نشده است، در فرآیند تدوین لایحه بودجه، بهنظر میرسد دولتیها فرآیند و تلاشهای بخش خصوصی را کمرنگتر از واقعیت دیدهاند.
سلاح ورزی با بیان اینکه در سال گذشته، در مرحله تدوین لایحه بودجه در سازمان برنامه و بودجه از نمایندگان بخش خصوصی و اتاقهای بازرگانی برای حضور دعوت به عمل آمد، گفت: اما امسال بهنظر میرسد بودجه در شرایط دیگری تهیه شده که نیازی به حضور افرادی غیر از دولت را در این فرآیند ندیدند.
ضعفهای جدی و ساختاری در لایحه بودجه
وی، بیان داشت: نقاط قوتی هم در این لایحه پیشنهادی گنجانده شده است، اما ضعفهای جدی و ساختاری هم وجود دارد که اصلیترین این ضعفها در بخش درآمدها مشهود است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، عنوان کرد: همچنین در بخش هزینهها هم شاید تا حدودی کمبرآوردی حاکم است؛ بهعبارتی درآمدهایی که در بودجه متصور شدهاند بخشی از آنها درآمدهای غیر واقعی است و محقق نخواهد شد.
سلاح ورزی با تاکید بر اینکه واقعیت این است و مدیران ارشد و میانی کشور و کارشناسان و فعالان سیاسی و اقتصادی نیز تصریح دارند که ایران اکنون در حال جنگ اقتصادی با یکی از نیرومندترین اقتصادهای دنیاست، عنوان کرد: آمریکا با استفاده از نفوذ سیاسی و اقتصادی و نظامی که دارد متأسفانه حتی کشوری مثل چین را نیز در شرایط عدمهمکاری با ایران قرار داده است.
وی با بیان اینکه نتیجه این جنگ نابرابر اقتصادی این شده که ایران در سال ۱۳۹۸ از مهمترین منبع درآمد ارزی خود محروم شده و پیشبینیها این است که صادرات نفت و میعانات گازی در سال بعد به ۱۸ میلیارد دلار برسد که بهنظر کارشناسان پیشبینی خوشبینانهای است، گفت: علاوه بر آن انتقال همین میزان ارز نیز با دردسر مواجه است.
بودجه نیرومندتری را میشد تهیه کرد
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سقوط در آمد ارزی از صادرات نفت، بودجه ایران را از ریخت و قیافه تاریخی و مألوف دور کرده و عدمتعادل در ساختار درآمدها و هزینهها را بیش از پیش کرده است، گفت: در چنین وضعیتی است که سازمان برنامه و بودجه سختترین بودجه تاریخ معاصر را با توجه به شرایط نه جنگ نه صلح با بخش اصلی قدرت جهانی تهیه کرده و برای تصویب به مجلس فرستاده است.
سلاح ورزی، گفت: این روزها نوک تیز انتقادها در حالی به سوی سازمان بودجهریزی کشور است که بدون تردید مدیران ارشد این سازمان میدانند میشد بودجه نیرومندتری ریخت.
وی، ادامه داد: دقت در فرآیند بودجهریزی سال ۱۳۹۹ نشان میدهد متأسفانه توانایی اقتصاد ایران همین چیزی است که در لابهلای ارقام و اقلام لایحه بودجه ریخته شده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه دولت و سازمان برنامه و بودجه تلاش کردهاند، علاوهبر اینکه محلهای تازهای برای کسب درآمد تدارک ببینند از سرجمع هزینهها نیز بکاهند، بیان داشت: اما میتوان به وضوح دید درباره کم کردن هزینهها در این وضعیت سخت سیاست داخلی، کار زیادی از دست سازمان برنامه و بودجه و حتی کل دولت بر نمیآید.
کجسلیقگی در ارقام و اقلام و سیاستهای بودجهای
سلاح ورزی با طرح این سوال که آیا دولت میتواند هزینه حقوق و دستمزد را کاهش دهد که با توجه به لحاظ کردن تورم امسال آن را کاهش داده است؟ آیا دولت توانایی دارد سد راه پرداخت و تخصیص هزینههای دفاع و امنیت شود؟ آیا دولت توانایی دارد بودجه و منابع صدها نهاد کوچک و بزرگ را که دهههاست خود را به بودجه سنجاق کردهاند کاهش داده یا حذف کند؟ گفت: از سوی دیگر در شرایط رکود، آیا دولت میتواند بازهم بیش از این میزان مورد نظر در لایحه از شهروندان مالیات دریافت کند؟ در وضعیتی که درآمد حاصل از صادرات نفت ۵۰ درصد و شاید بیشتر سقوط کرده است و سرمایهگذاران خارجی حاضر به سرمایهگذاری مستقیم نیستند و حتی بساط فاینانس نیز جمع شده، راهی برای کسب درآمد ارزی باقی مانده است؟
وی، گفت: این پرسشهای سخت و واقعی را میتوان ادامه داد و هرکدام از این پرسشها گوشهای از محدودیتهای سازمان برنامه و بودجه را نشان میدهد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: منتقدان لایحه بودجه ۱۳۹۹ باید بدانند که در این وضعیت شاید نباید انتظار بیشتری از دولت و سازمان برنامه و بودجه داشت، شاید برخی کجسلیقگیهای موجود در ارقام و اقلام و سیاستهای بودجهای را میشد با دقت نظر بیشتر و با استفاده از تجربه و دانش اقتصاددانان و کارشناسان بیرون از دولت و بهویژه بخش خصوصی برطرف کرد، اما حالا باید راهی پیدا کنیم که بودجه ۱۳۹۹ در بهترین شرایط قرار گیرد.
کاستیهای مشهود بهویژه در بخش درآمدهای بودجه
سلاح ورزی، ادامه داد: یکی از رخدادهای سخت احتمالی که میتواند همین توازن فعلی بودجه را از تعادل خارج کند، تغییر در اقلام هزینهای از سوی نمایندگان مجلس قانونگذار است که امیدواریم با توجه به شرایط خطرناک از این کار اجتناب کنند.
وی با بیان اینکه دولت اما باید مراقب باشد، دستگاههای زیرمجموعهاش همین چیزی که هست را به رسمیت شناخته و درصدد کسب سهمیه بیشتر از این منابع کمیاب نباشند، بیان داشت: از سوی دیگر منتقدان سیاسی دولت باید انصاف و آداب نقد را در انتقاد از لایحه بودجه رعایت کنند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، بیان داشت: از حالا تا روزی که بودجه در کمیسیونهای تخصصی مجلس بررسی میشود میتوان با سعه صدر بیشتر و دوری از جزمیت و نامنعطف بودن مواردی را که نیاز به اصلاح دارد، اصلاح کرد.
سلاح ورزی، گفت: مدیران سازمان برنامه و بودجه باید توجه داشته باشند که میتوان نقدهای کارشناسانه را پذیرفت و در مهلت باقیمانده، برخی از کاستیهای مشهود بهویژه در بخش درآمدهای بودجه ۱۳۹۹ را برطرف کرد و باید بپذیریم بودجهای که در شرایط نه جنگ نه صلح تدوین میشود با برخی از دشواریها مواجه خواهد شد.
ارسال دیدگاه