خط یک قطار شهری مشهد ۶۰ واگن کم دارد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد گفت: یکی از مشکلات ما کمبود ناوگان در خط یک است، مشاور خط یک را با 120 واگن طراحی کرده‌اند، اما در حال حاضر 60 دستگاه واگن در حال سرویس‌دهی هستند.

به گزارش گشت‌وگذار نیوز، مجتبی زمانیان وحیدی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد پیش از ظهر امروز در نشست خبری مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری که در محل شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مطالعات برای ایجاد حمل‌ونقل ریلی از سال 1370 در مشهد آغاز شد و در سال 1378 این مطالعات به اتمام رسید. برای کلان شهر مشهد چهار خط پیش‌بینی شد، خط یک از انتهای وکیل‌آباد تا ایستگاه غدیر که بعدها تا دو ایستگاه دیگر نیز توسعه پیدا کرد و به فرودگاه متصل شد، خط دو از طبرسی تا رضاشهر، خط سه از بلوار امیریه تا شهرک ابوذر و خط چهار از انتهای بلوار خواجه‌ربیع تا شهرک شهید باهنر است که عملیات اجرایی آن از سال 79 آغاز شد.
وی با بیان اینکه در دوم اسفندماه سال 1389 خط یک قطارشهری و در 6 اسفندماه سال 1395 فاز یک خط دو قطارشهری مشهد به بهره‌برداری رسید، افزود: در حال حاضر خط یک و دو به‌طور کامل به بهره‌برداری رسیده است و در تلاش هستیم با تأمین مالی فاز یک خط سه را نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسانیم.

زمانیان بیان کرد: با بهره‌برداری از فاز یک خط سه، شاهد اتصال ترمینال مسافربری امام رضا(ع) و حرم مطهر به قطارشهری هستیم.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد با اشاره به اینکه در طول این 12 سال قطارشهری مشهد 425 میلیون نفر مسافر، از طریق قطار شهری سفر کرده اند، گفت: تعداد مسافران قطارشهری در طول این سال‌ها افزایش و توسعه یافت؛ اما با شیوع کرونا از سال1398 به‌دلیل رعایت نکات بهداشتی مردم از قطارشهری کمتر استفاده کردند.
وی یادآور شد: در سال 98، 51 میلیون نفر از قطارشهری استفاده کردند، از ابتدای سال جاری نیز استقبال مردم از قطارشهری بهتر شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا انتهای امسال این رقم به 57 میلیون نفر مسافر برسد.
کمبود 60 واگن در خط یک قطارشهری مشهد
زمانیان درباره دو معضل اساسی قطارشهری مشهد گفت: یکی از مشکلات ما کمبود ناوگان در خط یک است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد تکمیل 60 واگن برای خط یک قطارشهری ضروری دانست و عنوان کرد: در آینده با افتتاح فاز یک خط سه و اتصال به حرم مطهر رضوی حجم مسافران به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند، همچنین موضوع اتصال خط مشهد-گلبهار را داریم که پیش‌بینی شده پایانه وکیل‌آباد به شبکه حمل‌ونقل ریلی متصل شود.
وی اظهار کرد: آبان ماه امسال شورای شهر، شهرداری را موظف به تأمین 60 دستگاه واگن برای خط یک قطارشهری کرد، برخی از تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی اعلام آمادگی کردند و در حال حاضر مراحل انتخاب مشاور را برای فرآیند برگزاری مناقصه طی‌ می‌کنیم تا سال آینده قرارداد منعقد کنیم، از زمان انعقاد قرارداد به‌مدت سه تا چهار سال باید این 60 واگن را به‌تدریج تحویل بگیریم و به شبکه قطارشهری اضافه کنیم.
زمانیان درباره مشکل دیگر قطارشهری مشهد گفت: یکی از مشکلات دیگر ما تأمین قطعات و تجهیزات است که با توجه به تحریم‌ها محدودیت شدیدی داشتیم، اما همکاران ما فرآیند مهندسی معکوس و ساخت قطعات را در داخل کشور آغاز کردند، در این زمینه دانشگاه صنعتی شریف و فردوسی مشهد دانشگاه‌هایی بودند که با ما همکاری کردند و با آن‌ها قرارداد امضا کردیم.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و بومی در سطح کشور، پارک علم و فناوری، پارک نوآوری مشهد و مدیریت پژوهش شهرداری مشهد نیز ازجمله تشکل‌هایی بودند که با ما در این زمینه همکاری کردند.
مهندسی معکوس 25 درصد قطعات مورد نیاز در قطارشهری مشهد
وی افزود: تا به امروز حدود 25 درصد از قطعات مورد نیاز را مهندسی معکوس کرده‌ایم که این کار باعث صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای شده است.
زمانیان بیان کرد: ابتدا قطعه‌ به‌صورت نمونه ساخته، بعد از تست و دریافت تأییدیه به مرحله انبوه‌سازی و استفاده می رسد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد ضمن اشاره به اورهال شدن 11 واگن خط یک از ابتدای سال جاری، خاطرنشان کرد: تا به‌حال اورهال 59 واگن از مجموع 60 واگن انجام شده و یک واگن نیز در حال تکمیل است.

وی درباره میزان صرفه‌جویی ارزی عملیات اورهال ۱۱ واگن، متذکر شد و گفت: در زمینه دستمزد بالغ بر دو میلیون یورو معادل ۱۰۰ میلیارد تومان و در تولید یکی از قطعات داخلی بیش از پنج میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم.
زمانیان افزود: با توجه به صرفه‌جویی‌هایی که داشته‌ایم، تاکنون سرفاصله زمانی خطوط هیچ تغییری نداشته و سرفاصله پنج دقیقه در خط یک و 10 دقیقه در خط دو قطارشهری را حفظ کرده‌ایم.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد با بیان اینکه دولت هنوز سهم خود را در خصوص خدمات قطارشهری پرداخت نکرده است، گفت: طبق قانون یک سوم بهای تمام شده خدمات باید توسط شهروندان و دوسوم هم توسط دولت و شهرداری به صورت سوبسید باید پرداخت شود، که متأسفانه تاکنون پرداختی انجام نگرفته است. بهای تمام شده هر سفر با قطار شهری بدون هزینه استهلاک امسال هفت هزار و ۸۵۰ تومان است که یک هزار و ۲۰۰ تومان(معادل ۱۵ درصد) توسط مسافر و ۸۵ درصد الباقی به شکل سوبسید توسط شهرداری پرداخت می‌شود.
هزینه بلیت تک نفره قطارشهری ثابت ماند
وی با بیان اینکه بهای تمام شده هر سفر در سال 1402 با هزینه استهلاک برای هر مسافر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، عنوان کرد: در سال آینده بهای تمام شده هر سفر بدون استهلاک ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که طبق نظر شورای شهر سهم مسافر با ۳۰۰ تومان افزایش به هزار و ۵۰۰ تومان (معادل ۱۳ درصد) رسید و مابقی برعهده دولت و شهرداری است، همچنین هزینه بلیت تک سفره برای قطار شهری در سال ۱۴۰۲، بدون تغییر و همان دو هزار تومان فعلی است.
زمانیان در بخش دیگری از نشست، در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد وضعیت آسانسورها و پله‌های برقی ایستگاه‌های مترو گفت: ۱۳۲ دستگاه آسانسور و ۱۲۰ دستگاه پله برقی در ایستگاه‌های قطارشهری داریم. در حال حاضر همه پله‌های برقی فعال و تنها چهار دستگاه آسانسور در حال تعمیر و اورهال هستند، البته تلاش ما این است که تعمیرات خللی در سرویس‌دهی به شهروندان ایجاد نکند.
خدمات قطار شهری مشهد ۳۱ روز در سال خدمات رسانی رایگان است
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در خصوص خدمات رایگان نیز اظهار کرد: طبق مصوبه شورای شهر، برای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی ریلی، ۳۱ روز در سال خدمات قطار شهری به‌صورت رایگان است.
وی افزود: طبق پیشنهاد شهروندان، قرار شد این ۳۱ روز سرویس‌دهی رایگان به این صورت باشد که گفته شود افراد به‌صورت صلواتی از قطار شهری بهره‌مند می‌شوند تا مسافران از ثواب صلوات بهره‌مند شوند.
زمانیان با بیان اینکه تراکم مسافران در خط یک ۸۷ و در خط دو ۳۰ درصد است، بیان کرد: ۲۰ رام معادل ۱۰۰ واگن قطار برای خط دو تحویل گرفته‌ایم که از این ۲۰ رام، ۱۴ رام با ۷۰ واگن در حال بهره‌برداری است، سه رام راه‌اندازی شده و در آینده نزدیک وارد خط می‌شود و سه رام دیگر در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در پاسخ به دغدغه یکی دیگر از خبرنگاراندرباره وقوع زلزله در مشهد، گفت: نگرانی در زمینه ایمنی سازه‌ها و ایستگاه‌های قطار شهری در شرایط زلزله نداریم چرا که تا هشت ریشتر را تحمل می‌کند، مشاور ساخت قطارشهری نیز در زمان ساخت و بهره‎برداری تمام نکات مبحث ۲۱ پدافند غیرعامل در خصوص زلزله، انفجار و مواردی از این قبیل را درنظر گرفته است.
داوری مردمی مهم‌ترین بخش داوری برای انتخاب المان‌های برتر بهار 1402
سیدناصر نعمتی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد نیز در ابتدای این نشست خبری در خصوص برنامه‌های استقبال از بهار 1402 گفت: برنامه‌های استقبال از بهار در معاونت‌های مختلف شهرداری مشهد در حال پیگیری است، یکی از نکات مهم داوری مردمی المان‌های استقبال از بهار سال 1402 است.
وی افزود: طرح‌های المان‌های بهار 1402 در شورای اجتماعی محلات در حال بررسی است و پس از اجرای المان‌ها نیز در نقاط پرتردد شهری مانند ایستگاه‌های مترو و بوستان‌ها نظرات مردمی را در مورد المان‌ها جمع‌آوری می‌کنیم، چرا که بخش داوری مردمی مهم‌ترین بخش داوری برای انتخاب المان‌های برتر در سال 1402 است.
نعمتی بیان کرد: دو رویداد ایده‌پردازی استقبال از بهار و فرهنگ میزبانی نیز با مشارکت نوجوانان و دانش‌آموزان برگزار می‌شود.
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد متذکر شد: با تعاملی که با آموزش و پرورش انجام داده‌ایم، زمین‌های ورزشی مدارس را به زمین‌های چمن مصنوعی تبدیل کرده‌ایم و در این زمینه هفت مدرسه انتخاب شده‌اند، مدارسی برایشان این اتفاق می‌افتد که در زمینه ارائه خدمات شهری در ساعات تعطیلی مدرسه به شهرداری مشهد کمک کنند.