علت جذابیت حمل کالا با ترانشیپ برای بازرگانان چیست ؟

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل استان گلستان گفت: حمل یکسره کالا به‌خاطر افزایش هزینه‌های حمل، جذابیت لازم برای بازرگانان ندارد و آن‌ها به سمت حمل ترانشیپ با ناوگان ترکمنی در حرکت هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گشت و گذار نیوز: نشاطی، رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل استان سیستان و بلوچستان صبح امروز در نشست ارتباطی با انجمن‌های شرکت‌های حمل‌ونقل استان‌ها که در تهران برگزار شد، اظهار کرد: در تلاش هستیم که با همکاری همه دوستان مشکلات حمل و نقل را مرتفع کنیم، مشکلات عدیده‌ای در استان وجود دارد که بعضی از آن‌ها گریبان‌گیر استان خراسان رضوی هستند.

وی ضمن اشاره به مشکلات تردد در مرز ملیک، بیان کرد: این مرز سال‌ها درگیر تردد ناقص است که متأسفانه مدیران استانی به آن بی‌توجهی می‌کنند، در جلسه‌ای که با حضور آقای زمانیان یزدی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، در دفتر معاونت اقتصادی استاندار برای حل مشکلات تردد مرز ملیک تشکیل شد، نگاه مدیران استان، استاندار و معاونت استانداری بیشتر در جهت توسعه بازارچه میلک بود و موضوع ترانزیت و حمل‌ونقل برایشان اهمیتی نداشت.

در ادامه نشست رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل استان گلستان با اشاره به بسته بودن مرز مشترک ایران و ترکمنستان به مدت سه سال به علت ویروس کرونا، گفت: سه ماه از گشودن مرز مشترک برای حمل یکسره ناوگان حمل‌ونقل ایران می‌گذرد. حمل یکسره کالا به‌خاطر افزایش هزینه‌های حمل، جذابیت لازم برای بازرگانان ندارد و آن‌ها به سمت حمل ترانشیپ با ناوگان ترکمنی در حرکت هستند.

وی افزود: در حال حاضر یک تریلی ایرانی مبلغ ۳۶۰ دلار هزینه دوزبلاغ و ورودی و ۱۰۰ دلار بابت بیمه سه ماهه باید به دولت ترکمنستان پرداخت کند، این در حالی است که هزینه دریافتی از ناوگان خارجی ۱۵۱ دلار بابت دوزبلاغ است، به دلیل مابه تفاوت هزینه‌ها بازرگانان به‌جای حمل یکسره کالا، تمایل به ترانشیپ دارند.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل استان گلستان با اشاره به پیامدهای نابرابری هزینه‌های دوزبلاغ، گفت: این نابرابری باعث کاهش اشتغال‌زایی در منطقه و همچنین کاهش هزینه‌های حمل ناوگان خارجی می‌شود.

وی با اشاره به قوانین خلع الساعه برای شرکت‌های حمل‌ونقل و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، اظهار کرد: باید قبل از اجرایی شدن قوانین زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا به حل موانع موجود منجر شود، به‌عنوان مثال اخذ کد رهگیری باعث کاهش ترافیک در مرزها شده است.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل استان گلستان ضمن اشاره به توانمندسازی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران، گفت: باید همانند کشورهای پیشرفته دنیا مانند ترکیه، تغییر نگرش مدیران از خودمالکی به شرکت مالکی انجام شود، به‌طور مثال اولویت اول را به شرکت‌های حمل‌و‌نقل با ارائه تسهیلات لازم و حذف عوارض گمرکی اعطا کرده‌اند به‌طوری که اکنون شاهد تردد ناوگان ترکیه در اکثر کشورهای جهان هستیم.