فرش‌های موزه فرش چرا از ساختمان موزه بیرون آورده شد؟

درهفته اخیر انتشار عکس‌هایی از خروج فرش‌های موزه‌فرش از ساختمان این موزه و قرار دادن آن‌ها در زیر آفتاب مستقیم، با انتقادهایی رو به روشد.

گشت و گذار نیوز: به‌دنبال انتقاد برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی در خصوص خروج فرش‌های موزه فرش از ساختمان موزه و قرارگیری آن‌ها در معرض نور مستقیم خورشید یکی از اعضای اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت تهران توضیحاتی ارائه کرد.

قنبر سیف محمدی، عضو اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت تهران و پیشکسوت فرش، در ارتباط با فرایند هوادهی و حفاظت پیشگیرانه، سامان‌دهی و بازنگری شناسنامه‌های فرش‌های مخزنی موزه فرش گفت:

با فراخوانی که موزه فرش در اوایل تیرماه ۱۴۰۲برای کمک گرفتن از خبرگان و متخصصان فرش دستبافت اعلام کرد من به نمایندگی از اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت تهران، ماموریت پیدا کردم که در این فرایند با همراهی سایر اعضای محترم اتحادیه به موزه کمک کنیم و در طول سه هفته گذشته به‌طور مستمر در این فرایند مشارکت فعال داشته‌ایم.

او تصریح کرد:

این فرایند کاملا تخصصی است و با نظارت دو تن از اساتید دانشگاه‌های تهران و کاشان و همین طور خبرگان اتحادیه‌های تهران و قم، پیشکسوتان، مجموعه‌داران و دانشجویان با رعایت دقیق دستورالعمل‌های حفاظت و مرمت موزه انجام می‌گیرد.

سیف محمدی افزود:

فرش پرچم دوم ما و پرچم فرهنگی و صلح و دوستی ملت ایران با ملت‌های جهان است و این به‌معنای آن است که فرش تنها یک زیرانداز یا یک کالا نیست، بلکه هنری برخاسته از یک پیشینه چندین هزار ساله است. بنابراین ما که در موزه فرش و در فرایند هوادهی حضور داریم، این گنجینه ارزشمند را نه روی دوش و سر، بلکه روی چشمانمان جابه‌جا و از آن محافظت می‌کنیم، چراکه هرکدام از این قالی‌ها بخشی از میراث هنری و فرهنگی ما هستند و برخی از آن‌ها از نوزاد تازه به دنیا آمده نیز حساس‌تر و لطیف‌ترند و خبرگانی که برای کمک در این فرایند در موزه حضور دارند، می‌دانند چگونه با این قالی‌ها در ارتباط باشند.

او تصریح کرد:

در مخازن موزه فرش که هم تاریک است و هم دمای هوا بالاست و هوا به‌خوبی جریان ندارد، زمینه مناسبی برای رشد بید یا حشرات موذی ایجاد می‌شود و بنابراین فرش‌ها با نظارت و حفاظت دقیق از مخزن موزه بیرون می‌آید و در برابر نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد تا حشرات موذی که از پشم و کراتین تغذیه می‌کنند، به سرعت از بین بروند و این نور مستقیم آفتاب برای فرش‌های قدیمی و آنتیک و همین طور قالی‌های معاصر بسیار مفید است. بنابراین تاکید می‌کنم در فرآیندی که در موزه انجام می‌شود، قالی‌ها حداکثر یک ساعت از روز و کمتر از یک ساعت از پشت در معرض نور مستقیم آفتاب و گرمای تیرماه قرار می‌گیرد که برای قالی‌ها بسیار مفید است.
در همین حال با این قالی‌ها به‌صورت تخصصی زیر نظر اساتید و متخصصان رفتار می‌شود و زیر فرش‌ها متقال قرار دارد که با زمین در ارتباط نباشند و دانشجویان هنر دانشگاه‌ها روی زمین استحکام‌بخشی فرش‌ها را انجام می‌دهند. همین طور با ملاحظه کامل و با کمک مکنده روی قالی‌ها تمیز می‌شود تا گردوغبار و تخم حشراتی که داخل فرش است، بیرون کشیده شود که این مرحله آخر برای استحکام‌بخشی و محافظت از فرش بسیار لازم است. در نهایت فرش‌ها به‌وسیله متقال لوله شده و اسطوخودوس داخل آن قرار می‌گیرد. بنابراین با اطمینان کامل می‌توانم بگویم با این فرایند هوادهی که به‌صورت تخصصی انجام می‌شود، سلامت و حفاظت از فرش‌ها برای مدت دو سال در برابرآسیب تضمین می‌شود.

سیف‌محمدی تصریح کرد:

این فرایند زیر ذره‌بین و نظارت کامل خبرگان و فرهیختگان فرش قرار دارد. نظرات همه متخصصان و دلسوزان محترم است و در صورتی که مفید باشد، حتما پیگیری و انجام می‌شود. درست است که فراخوان فرش به‌صورت عمومی تنظیم شده است، ولی دعوتنامه برای خبرگان، اتحادیه‌ها، مجموعه‌دارها و دانشگاه‌ها ارسال شده و حضور افراد علاقه‌مند هم پس از مصاحبه و تحت نظارت انجام شده است. همه افرادی که به‌طور مستقیم در هوادهی حضور دارند، متخصص و خبره هستند و من فرد غیرمتخصص در این جمع ندیدم.

عضو اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت تهران و پیشکسوت فرش گفت:

معتقدم اگر کسی با این تخصص آشنا نباشد، بدون حضور در موزه نباید به خود اجازه اظهار نظر و انتقاد بدهد.

او در پایان افزود:

به سهم خود از تلاش و زحمات تمامی عزیزانی که در این فرآینده هوادهی کاملا تخصصی مشارکت دارند، قدردانی می‌کنم و تاکید می‌کنم که فرش دستبافت ایرانی یک برند جهانی است و یکی از وظایف ما در هر سمت و جایگاهی که هستیم، این است که از این برند حفاظت کنیم و موزه فرش به‌عنوان خانه متخصصان و دلسوزان فرش دارای جایگاه ویژه‌ای است که همه باید از آن پشتیبانی کنیم و در ارتقای جایگاه آن تلاش کنیم.
منبع: کجارو