وابستگی رشد عملکرد حمل بار و بهره‌وری واگن به گلوگاه لکوموتیو

رشد عملکرد حمل بار مستلزم ارتقا وضعیت تمام منابع به صورت متوازن و متناسب است و کاملا بدیهی است که صرفا با افزایش یکی از منابع مثل تعداد واگن باری بدون تامین لکوموتیو مورد نیاز نمی‌توان انتظار رشد عملکرد را داشت.

به گزارش گشت و گذار نیوز: محمدرضا چنگانی، مدیرکل سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به تحلیل‌ها در خصوص کاهش بهره‌وری واگن و کتمان مساله اصلی یعنی گلوگاه لکوموتیو گفت: در خصوص عدم افزایش عملکرد بار با وجود افزایش طول خطوط و تعداد واگن باری باید به این نکته اساسی دقت داشت که رشد عملکرد حمل بار مستلزم ارتقاء وضعیت تمام منابع به صورت متوازن و متناسب می‌باشد.

وی ادامه داد: کاملا بدیهی است که صرفا با افزایش یک منبع نمی‌توان انتظار رشد عملکرد را داشت. نمودارهای مربوط به طول خط، تعداد واگن و تعداد لکوموتیو در طول سال‌های مختلف به خوبی نشان می‌دهد که با وجود رشد منابعی نظیر طول خطوط اصلی و تعداد واگن باری، تعداد لکوموتیو به اندازه کافی رشد نداشته و محدودیت در تعداد لکوموتیو فعال به یک گلوگاه بحرانی تبدیل شده است.

انشاءالله با تحقق ظرفیت‌های قانونی پیشبینی شده در قانون برنامه هفتم توسعه در خصوص تامین لکوموتیو و رفع این گلوگاه مهم، بزودی با افزایش تعداد لکوموتیو فعال، عملکرد حمل بار و در نتیجه بهره‌وری واگن و خطوط ریلی نیز بهبود خواهد یافت.

منبع: تین نیوز