۷۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی اضافه می شود
گشت و گذار نیوز: معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که برنامهریزی کردهاند تا پایان سال از ۱۸۰ فروند موجود به ۲۵۰ فروند هواپیمای فعال برسیم. وی همچنین از تلاش برای رسیدن به عدد ۵۵۰ هواپیمای عملیاتی و ساخت هواپیما خبر داد.
محمد محمدیبخش گفت:
برنامهریزی کردهایم با توجه به نیاز کشور به این تعداد هواپیما(۲۵۰فروند)، فعلا تا پایان سال جاری از چند طریق تعداد هواپیماهای عملیاتی ناوگان افزایش یابد و به عدد ۲۵۰ فروند هواپیمای عملیاتی برسیم.
وی افزود: ما تا پایان تابستان ۱۴۰۰ تعداد ۳۳۰ فروند هواپیما داشتیم که ۱۰۰ فروند آن عملیاتی بود، اما امروز به عدد ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی رسیدهایم. همچنین ۱۳۹ فروند هواپیمای زمینگیر با سن دو سال به بالا داریم که باید به مرور به ناوگان کشور برگردند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره خرید هواپیما از کشور چین گفت:
برای رسیدن به عدد ۵۵۰ هواپیمای عملیاتی، همه مسیرها را خواهیم رفت، خرید و ساخت هواپیما هم جزء برنامههای ما است.
محمدیبخش با اشاره به تحریمهای سنگین صنعت حملونقل هوایی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی، گفت:
در تعمیر و نگهداری هواپیماهایی که در قالب برجام خریداری کردهایم، با وجود آنکه با مجوز آمریکا بوده است، شرکت سازنده هیچ خدمات یا نشریات، قطعات و نرمافزار به ما نمیدهند، پشتیبانی هم نمیکنند اما ما امروز روی پای خودمان ایستادهایم و با همین هواپیماها روزانه ۱۸۰۰ پرواز انجام میدهیم.
وی با بیان اینکه به پنج قاره دنیا پرواز داریم، عنوان کرد:
با ۳۲ کشور در ۱۸ ماه اخیر توافقنامه هوایی امضا کردهایم و هفتهای ۵۰۰ پرواز شرکتهای خارجی نیز از ایران انجام میشود. در عین حال ایمنی خط قرمز سازمان هواپیمایی کشوری است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه پروازهای حجاج بدون هیچ مشکل خاصی در حال انجام است، گفت:
امسال بدون کمک عربستان ۹۰ هزار زائر را با بیشترین درصد رضایتمندی به سرزمین وحی اعزام کردیم و عملیات بازگشت حجاج نیز آغاز شده است.
محمدیبخش گفت: امروز هیچ هواپیما و هلیکوپتری از داخل کشور برای تعمیر و نگهداری به خارج از کشور فرستاده نمیشود و این نشان از توان متخصصان داخلی دارد. امروز بیش از یکهزار قطعه هواپیما با مجوز بینالمللی در کشور طراحی، تولید و نصب میشود و ما به بیش از ۶۰ نقطه دنیا پرواز داریم و هفتهای ۵۰۰ پرواز بینالمللی برقرار کردهایم.
محمدیبخش با بیان اینکه با همکاری دستگاههای قضایی بهتازگی با ۱۹ سایت که بازار بلیط هواپیما را دچار اختلال کرده بودند، برخورد کردیم، گفت:
عرضه بلیط هواپیما باید بهصورت مستقیم از طریق سایت شرکتهای هواپیمایی انجام شود و هرکس خواست عرضه بلیط داشته باشد باید از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز بگیرد؛ ما هم در سازمان هواپیمایی کمک میکنیم تا این عرضه مستقیم به بهترین وجه شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم موضوع متنوع نرخ همراه با آزادسازی مطرح شده است، افزود:
فرودگاهها بر اساس نرخ روز و بازار رسمی تعرفهها را اعمال میکنند و فقط سوخت است که با نرخ یارانهای ارائه میشود، ما قائل به رهاسازی و آزادسازی نرخ بلیط هواپیما نیستیم و با توجه به ابلاغ سران قوا و ستاد تنظیم بازار باید کنترل بازار را انجام دهیم.
با شرکتهای هواپیمایی اختلاف ۲۰ درصدی داشتیم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت:
مصوبات شورای عالی هواپیمایی درباره نرخ بلیط هواپیما به ستاد تنظیم بازار رفت و اردیبهشت امسال با افزایش ۲۹ درصدی بلیط هواپیما موافقت شد، به هر حال ۲۳ ماه قیمت بلیط هواپیما افزایش نیافته بود. پس از تصویب افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیط هواپیما، ما یک اختلاف قیمتی با انجمن شرکتهای هواپیمایی داشتیم که حداکثر ۲۰ درصد بود اما قیمتگذاری توسط دستگاههای متولی انجام شد و جدول هم شفاف است و این اختلاف قیمت ما به نوسانات نرخ ارز و مالیات و ارزش افزوده و غیره برمیگردد اما بهزودی اختلافات رفع میشود.
محمدیبخش تاکید کرد: از آن منظر که عرضه و تقاضا در بازار متناسب نیست ما قطعا با آزادسازی مخالف هستیم، چون موجب افسارگسیختگی بازار میشود. ما دنبال حذف بازیگران غیررسمی صنعت حمل و نقل هوایی هستیم و مردم هم سعی کنند از سایتهای غیرمجاز بلیط نخرند.
وی درباره نرخ سوخت هواپیما گفت: مصرف روزانه بنزین هوایی چهار میلیون لیتر است. حال اگر بخش هواپیماهای نظامی، هلیکوپتری، باری، امدادی و هواپیماهای خارجی را حذف کنیم، ۳.۵ میلیون لیتر میشود. ۳۰ درصد این عدد (مصرف سوخت هوایی) برای پروازهای خارجیِ شرکتهای هواپیمایی داخلی است و یک سوم این ۳۰ درصد سهم پروازهای عتبات است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:
ما جدول حساسیت نرخ بلیط هواپیما به قیمت سوخت را مشخص کردهایم و شفاف است اما اصلاح نرخ سوخت هواپیما باید توسط کمیسیونهای مختلف اقتصادی دولت بررسی و مصوب شود.
محمدیبخش درباره فارسیسازی کارتهای پرواز عنوان کرد:
کارتهای پرواز توسط شرکتهای خدمات هندلینگ در فرودگاهها ارائه میشود، تجهیزاتی بود که از قبل تهیه شده بود اما سعی کردهایم صدور کارتها دو زبانه باشد و امیدواریم به سمتی برویم که بلیط ۱۰۰ درصد فارسی شود.
منبع: کجارو
ارسال دیدگاه