گفت‌وگو با مهدی صلاحی درباره ایده‌های خلاقانه در اجرای مکبث

نمایش «تراژدی مکبث» به کارگردانی مهدی صلاحی از ۶ آبان به مدت یک ماه در مجموعه عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفته است. به این مناسبت، گفت‌وگویی با کارگردان این اثر داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش تئاتر آنلاین، مهدی صلاحی، کارگردان «تراژدی مکبث»، درباره انتخاب این شیوه اجرایی گفت: «ایده این پروژه به حدود ۱۳ سال پیش و پایان‌نامه‌ام بازمی‌گردد. نمایش مکبث را به‌صورت فیزیکال تئاتر روایت کرده‌ام، زیرا معتقدم باید با گونه‌های نوین تئاتر آشنا شویم. همیشه به فرم بدن، ژست و پرفورمنس علاقه‌مند بوده‌ام و این علاقه باعث شد که به سراغ این سبک بروم. نقش موسیقی در این کار برایم حیاتی بود؛ موسیقی به من امکان تخیل داد، از تخیل به تجسم خلاق رسیدم و از تجسم به فرم و حرکت. بخشی از کار را من و دستیارانم پایه‌ریزی کردیم و بخش‌های دیگر با خلاقیت و بداهه بازیگران در تمرین‌ها شکل گرفت.»

وی ادامه داد: «این نمایش حاصل حدود پنج ماه تمرین با گروهی بزرگ از علاقه‌مندان تئاتر، به‌ویژه تئاتر فیزیکال است که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار روی صحنه می‌روند. هدف من ایجاد دغدغه برای بیان احساسات با استفاده از بدن بود.»

صلاحی در خصوص ارتباط مخاطبان با اثر گفت: «اعتقاد دارم اگر نمایشی بر پایه زیبایی‌شناسی، ریتم درست، صحنه‌های فاخر، میزانسن‌های دقیق و طراحی‌های چشم‌نواز ساخته شود، راه خود را برای برقراری ارتباط با تماشاگر پیدا می‌کند. این نمایش به دنبال ایجاد پیوندی عاطفی با مخاطب است و سعی دارد از طریق لذت بصری مخاطب را جذب کند و از خستگی او جلوگیری کند.»

کیان صنعتی رودی، مدیر رسانه‌ای و روابط عمومی نمایش، درباره استقبال مخاطبان افزود: «استقبال از این نمایش خوب بوده و تقریباً در تمامی روزها یا ظرفیت سالن تکمیل شده یا با میانگین ۸۰ درصدی مخاطب روبه‌رو بوده‌ایم.»

در پایان، مهدی صلاحی از برنامه‌های آتی خود خبر داد: «پس از اتمام اجرای «تراژدی مکبث»، به‌زودی تمرینات نمایش جدیدی با عنوان «بازگشت خون» را آغاز می‌کنم که باز هم با محوریت مکبث خواهد بود. این نمایش با حدود ۱۰۰ بازیگر و فرم‌ها و حرکات خلاقانه‌تری در تهران به اجرا درمی‌آید و برای جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی نیز ارسال خواهد شد.»

این اثر، برداشتی نوین از نمایشنامه معروف ویلیام شکسپیر، با تمرکز بر سبک فیزیکال تئاتر و استفاده از عناصر بصری و حرکتی ویژه‌ای نظیر کرئوگرافی، پانتومیم، و فیگوراتیو دیزاین است. در گفت‌وگویی با کارگردان، وی به ایده‌های اجرایی و خلاقانه خود در این نمایش اشاره کرد.

خلاصه نمایش: داستان روایتگر سرنوشت تراژیک سردار دلیری به نام مکبث است که پس از پیروزی در نبردی بزرگ، از پیشگویی ساحران می‌شنود که او به پادشاهی اسکاتلند خواهد رسید. مکبث، تحت وسوسه ساحران و اغوای همسر جاه‌طلب خود، لیدی مکبث، در نهایت به شاه دانکن خیانت کرده و او را به قتل می‌رساند، که این قتل، شروع جهنمی از بدبختی برای او و همسرش می‌شود.

درباره نمایش: این نمایش با طراحی و دراماتورژی تیم ۱۲ نفره به سرپرستی مهدی صلاحی و با تاکید بر سبک فیزیکال تئاتر و ترکیبی از رقص معاصر، پانتومیم، موسیقی زنده و نورپردازی مدرن، فضایی خاص و جدید از تراژدی مکبث به نمایش می‌گذارد. متن این نمایش توسط دکتر مانا آل احمد ترجمه و بازبینی شده است که نقش سرپرست گروه و تهیه‌کننده را نیز بر عهده دارد.

ویژگی‌های برجسته:

اجرای جدید با آداپتاسیون و دراماتورژی خاص از مکبث
نمایش برگزیده از نگاه مخاطبان شهرستان نوشهر در سال ۱۳۹۳
کسب نمره A به عنوان پایان‌نامه کارگردانی از دانشگاه هنر تنکابن
از نمایش‌های پرفروش شهرستان نوشهر در سال ۱۳۹۳
کیان صنعتی رودی، مدیر رسانه‌ای نمایش، در خصوص استقبال مخاطبان اظهار داشت که با توجه به استقبال خوب، بیشتر اجراها با ظرفیت کامل و یا حداقل ۸۰ درصد پر شده است.

مهدی صلاحی در ادامه از پروژه‌های آینده خبر داد و عنوان کرد که پس از اتمام این اجرا، قصد دارد با ترکیبی از ۱۰۰ بازیگر و فرم‌های جدید به تمرین نمایش «مکبث دو» با عنوان «بازگشت خون» بپردازد و آن را در جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی نیز ارائه کند.